Onderzoeksvraag:

#11 Is het ontwerp ethisch verantwoord en hoe zou deze verbeterd kunnen worden?

Context

In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van een Ethical Check om te controleren of het ontwerp geen dark patterns bevat, ook is er gebruik gemaakt van de Technology Impact Cycle Tool van Fontys. Om er zeker van te zijn dat de webshop van Den Mulder de bedoelde impact heeft. Hierbij zijn verschillende vragen beantwoord die rekening houden met de zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie om de conversie te verhogen

Results

Technology Impact Cycle Tool

Bij het invullen van de Technology Impact Cycle Tool zijn er tien verschillende vragen ingevuld over de zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie in het nieuwe ontwerp van de webshop van Den Mulder. Dit is om te zorgen dat de gebruikte technologie de juiste impact heeft.

Hieronder zijn de vragen en resultaten van de Quick Scan te zien.

Hieronder zijn de vragen en antwoorden van de Improvement Scan te zien hoe de webshop van Den Mulder in de toekomst verbeterd kan worden.

Ethical Check

Om ervoor te zorgen dat het ontwerp geen dark patterns bevat, wordt volgens Rosala (2024) aangeraden om een cognitive walkthrough uit te voeren. Deze techniek helpt bij het evalueren van de website vanuit het perspectief van een gebruiker, waardoor mogelijke verbeterpunten voor in interface in kaart worden gebracht. 

 

 

  1. Resultaat bereiken: Gebruikers kunnen via verschillende opties (zoekbalk, navigatiebalk, ‘bekijk ons aanbod’-knop) het gewenste resultaat bereiken, hoewel meerdere opties mogelijk verwarrend kunnen zijn.
  2. Beschikbare acties herkennen: Klikbare elementen hebben een hover-effect, onderstreepte links en veranderen het muisicoontje bij hover.
  3. Acties associëren met resultaten: Knoppen zoals ‘product bekijken’ en ‘toevoegen aan winkelwagen’ maken duidelijk wat de gebruiker kan verwachten. Het toevoegen van de productnaam aan de knoppen zou dit verder kunnen verduidelijken, maar kan te lange teksten veroorzaken.
  4. Vooruitgang zien: Na een actie wordt een nieuwe pagina geopend of krijgt de gebruiker een melding. Een laadscherm ontbreekt in het huidige ontwerp maar wordt wordt aanbevolen om nog toe te voegen.
  5. Verleiding tot onnodige uitgaven: Gebruikers kunnen worden verleid door ‘aanbevolen artikelen’, maar deze zijn niet standaard geselecteerd en minder prominent dan in het vorige ontwerp.
  6. Toegang tot informatie: Belangrijke informatie is direct beschikbaar op productdetailpagina’s, met verdere details toegankelijk via ‘lees meer’ en ‘bekijk alle eigenschappen’ knoppen.
  7. Keuzes implementeren: Gebruikers kunnen snel een product toevoegen zonder onnodige stappen zoals het aanmaken van een account of het sluiten van pop-ups.
  8. Overhaaste beslissingen: Gebruikers worden niet onder tijdsdruk gezet, hoewel er bij kortingen een einddatum wordt vermeld, is dat nu zonder aftellende zandloper.
  9. Emotionele manipulatie: Gebruikers worden niet emotioneel gemanipuleerd.
  10. Schaamte of schuldgevoel: Gebruikers krijgen geen negatieve terugkoppeling bij het verlaten van de website, het verwijderen van items uit de winkelwagen of het niet voltooien van een bestelling.

Conclusion

De zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie in het nieuwe ontwerp zijn beter bekeken om te beoordelen of ze de gewenste impact hebben. Hieruit is gebleken dat de op de webshop aangeboden producten een positief effect hebben op mens en natuur. De website bevat informatie over het bedrijf en de producten en is toegankelijk voor bijna iedereen dankzij de naleving van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Er is gekozen voor een e-commerceplatform dat 100% hernieuwbare energie gebruikt en er zijn geen dark patterns in het ontwerp aanwezig.

 

Er zijn nog verbeterpunten, zoals het toevoegen van een chatbot voor betere klantenondersteuning en technieken om een beter beeld van productafmetingen te geven om eventuele retouren te verminderen. Het benadrukken van de positieve impact van groene producten kan de verkoop stimuleren. Het volledig implementeren van alle WCAG-richtlijnen zou de toegankelijkheid verder vergroten. Ten slotte zou het vervangen van de huidige transportmiddelen door energieneutrale oplossingen een extra stap in de goede richting zijn.

Over het algemeen is het ontwerp ethisch verantwoord, maar er zijn nog manieren om dit naar een hoger niveau te tillen. Dit kan worden bereikt door ervoor te zorgen dat de website een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk heeft en voor nog meer mensen toegankelijk is.

Juliën Verheijen

Learning Outcome

Next Project

Back To Top
Theme Mode