Onderzoeksvraag:
In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van een Ethical Check om te controleren of het ontwerp geen dark patterns bevat, ook is er gebruik gemaakt van de Technology Impact Cycle Tool van Fontys. Om er zeker van te zijn dat de webshop van Den Mulder de bedoelde impact heeft. Hierbij zijn verschillende vragen beantwoord die rekening houden met de zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie om de conversie te verhogen
Bij het invullen van de Technology Impact Cycle Tool zijn er tien verschillende vragen ingevuld over de zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie in het nieuwe ontwerp van de webshop van Den Mulder. Dit is om te zorgen dat de gebruikte technologie de juiste impact heeft.
Hieronder zijn de vragen en resultaten van de Quick Scan te zien.
Hieronder zijn de vragen en antwoorden van de Improvement Scan te zien hoe de webshop van Den Mulder in de toekomst verbeterd kan worden.
Om ervoor te zorgen dat het ontwerp geen dark patterns bevat, wordt volgens Rosala (2024) aangeraden om een cognitive walkthrough uit te voeren. Deze techniek helpt bij het evalueren van de website vanuit het perspectief van een gebruiker, waardoor mogelijke verbeterpunten voor in interface in kaart worden gebracht.
De zakelijke, duurzame en ethische aspecten van de gebruikte technologie in het nieuwe ontwerp zijn beter bekeken om te beoordelen of ze de gewenste impact hebben. Hieruit is gebleken dat de op de webshop aangeboden producten een positief effect hebben op mens en natuur. De website bevat informatie over het bedrijf en de producten en is toegankelijk voor bijna iedereen dankzij de naleving van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Er is gekozen voor een e-commerceplatform dat 100% hernieuwbare energie gebruikt en er zijn geen dark patterns in het ontwerp aanwezig.
Er zijn nog verbeterpunten, zoals het toevoegen van een chatbot voor betere klantenondersteuning en technieken om een beter beeld van productafmetingen te geven om eventuele retouren te verminderen. Het benadrukken van de positieve impact van groene producten kan de verkoop stimuleren. Het volledig implementeren van alle WCAG-richtlijnen zou de toegankelijkheid verder vergroten. Ten slotte zou het vervangen van de huidige transportmiddelen door energieneutrale oplossingen een extra stap in de goede richting zijn.
Over het algemeen is het ontwerp ethisch verantwoord, maar er zijn nog manieren om dit naar een hoger niveau te tillen. Dit kan worden bereikt door ervoor te zorgen dat de website een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk heeft en voor nog meer mensen toegankelijk is.
Juliën Verheijen