Onderzoeksvraag:
In dit onderzoek heb ik achterhaald aan welke vereisten het ontwerp van de vernieuwde website dient te voldoen. Deze eisen zullen bijdragen aan het maken van design keuzes.
Alle andere eisen zijn te zien in het onderzoeksdocument.
Ook vereist de Europese toegankelijkheidswetgeving naleving van de WCAG-richtlijnen vanaf juni 2025. Dit houdt in dat de webshop moet voldoen aan 78 richtlijnen waaronder betekenisvolle volgorde, correct contrastgebruik, en zichtbaarheid van focus. Het ontwerp moet rekening houden met het AA-niveau van toegankelijkheid en specifieke richtlijnen, zoals geen excessieve flitsen en consistente navigatie. Labels en instructies moeten worden verstrekt, en fouten moeten correct worden geïdentificeerd en gesuggereerd voor verbetering.
Door dit onderzoek zijn meerdere technische en functionele vereisten in kaart gebracht die noodzakelijk zijn om antwoord te kunnen geven op onderzoeksvraag #7: ‘Hoe wordt het nieuwe website ontwerp vormgegeven?’. De eisen en wensen van de stakeholders bieden een goede richting om een ontwerp op te leveren dat voldoet aan hun verwachtingen, met daarin alle onderdelen die zij graag terug willen zien en op welke manier deze ongeveer weergegeven dienen te worden.
Voor de eisen en wensen van de consument, zoals bepaald in een eerder onderzoek, is overlegd met de stakeholders om te bepalen of deze aan het ontwerp kunnen worden toegevoegd. De antwoorden hierop zijn gedocumenteerd in de resultaten. Sommige van deze punten kunnen direct worden geïmplementeerd, terwijl andere wellicht in latere fasen worden opgenomen.
Een aantal van deze punten waren zowel door de consument als door de stakeholders benoemd om aan te passen. Deze punten dienen dus zeker te worden toegevoegd aan het ontwerp. Dit is: uitleg over langere levertijd, klantreviews, compacte footer, Nederlandse productbenamingen, dropdownmenu voor verschillende artikelvarianten en visuele uitleg over de verpakkingen.
Bij het ontwerp dient er rekening gehouden te worden met de functionaliteiten die Shopify biedt, waarbij de bestaande functionaliteit zoveel mogelijk behouden blijft. De menu-, zoek- en winkelwagenfunctionaliteit zullen in eerste instantie niet worden ontworpen, maar later worden toegevoegd, rekening houdend met de beschikbare uren voor het project en de conversie verhogende mogelijkheden van Shopify.
Daarnaast dient er al rekening te worden gehouden met de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Dit betekent dat de webshop moet voldoen aan de vier basisprincipes van de WCAG: waarneembaarheid, bruikbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid. Maar aangezien deze nog niet van kracht zijn, is het nog niet noodzakelijk om direct alle 78 richtlijnen toe te passen. Het is echter wel verstandig om degene die betrekking hebben op het ontwerp alvast mee te nemen en designkeuzes te baseren op deze nieuwe regelgeving. Dit kan onder andere door te voldoen aan contrastverhouding, tekstafstand of consistente navigatie, minstens op AA-niveau.
Dit onderzoek dient als een overzicht van alle vereisten waar rekening mee dient te houden gedurende de ontwerpfase, om de gebruikerservaring van de Den Mulder website te optimaliseren.
Juliën Verheijen