Onderzoeksvraag:

#2 Wie zijn de concurrenten van Den Mulder en hoe lossen zij UX/UI problemen op?

Context

Voor het adviseren van waardevolle aanpassingen aan de e-commerce website van Den Mulder is het noodzakelijk om eerst een concurrentieanalyse uit te voeren. Een concurrentieanalyse omvat het vergelijken van de sterke en zwakke punten van uw concurrenten met die van Den Mulder. Daarnaast biedt het waardevolle inzichten over hoe Den Mulder zich kan onderscheiden van andere mogelijke concurrenten. (Newberry & Tien, 2024)

 

In dit onderzoek ga ik specifiek in op de gebruikers interface (UI) en gebruikers ervaring (UX), van de website en webshop van concurrenten van Den Mulder. Dit omdat ik geen advies zal geven over andere services die Den Mulder zou moeten aanpassen of aanbieden om de klantreis te verbeteren.

Results

Het analyseren van deze concurrenten in dezelfde niche kan een waardevolle referentie en bron van inspiratie zijn. Omdat deze websites hetzelfde ontwerpdoel hebben, namelijk het verkopen van grote bomen in Nederland. Hierbij wordt er onder andere gekeken hoe zij de producten weergeven, de navigatie is ingericht, producten worden ingedeeld, wat er boven de vouwlijn wordt getoond en over welke functionaliteiten de websites bezitten. Dit zal op basis van een bestel proces worden gedaan, dat vergelijkbaar is aan hoe een consument ook een artikel zou kopen. Als referentie heb ik dit proces eerst uitgevoerd op de website van Den Mulder. 

 

De concurrenten zijn bepaald op het onderzoek van Philipsen (2024), waarin zij een SWOT-analyse heeft uitgevoerd bij de drie grootste concurrenten van Den Mulder. Zij heeft deze concurrenten geïdentificeerd als bedrijven die zichzelf hebben gedefinieerd als “B2C e-commerceplatforms die grote bomen en struiken verkopen in Nederland”. Om de concurrenten te bepalen, heeft zij de eerste drie organische zoekresultaten in Google beschouwd als de belangrijkste concurrenten, met behulp van de zoekterm “grote bomen kopen”. Om te verifiëren of deze concurrenten nog steeds relevant zijn, heb ik zelf dezelfde zoekterm gebruikt, wat resulteerde in dezelfde resultaten, namelijk Ten Hoven Bomen, Bomen Enzo en Bomen Bezorgd.

 

Om een goede vergelijking te maken, heb ik bij alle drie de websites van de concurrenten dezelfde stappen uitgevoerd en mijn bevindingen genoteerd. In onderstaande Figma bestand. Bij alle websites ben ik op zoek gegaan naar hetzelfde artikel, een ‘Spaanse aak’, met als doel om deze te bestellen tot aan het afrekenproces. Dit heb ik eerst gedaan bij de website van Den Mulder om een goed beeld te krijgen van welke stappen ik moet doorlopen op de huidige website. Tijdens mijn eigen klantreis heb ik alle positieve en negatieve ervaringen op het gebied van UX/UI genoteerd. Ditzelfde proces heb ik vervolgens bij de concurrenten uitgevoerd.

 

Zoom in op het onderstaande Figma bestand om alle opmerkingen te lezen. 

Opmerkingen bij groene pijlen betekenen positieve ervaringen, rode pijlen betekenen negatieve ervaringen.

Conclusion

Om antwoord te geven op de vraag “Wie zijn de concurrenten van Den Mulder en lossen zij UX/UI-problemen op?”, zijn de eerste drie organische Google-resultaten bij de zoekterm “Grote bomen kopen” beschouwd als de grootste concurrenten van Den Mulder. Bij alle drie de concurrenten is geprobeerd een artikel te zoeken en toe te voegen aan de winkelwagen. Gedurende dit proces zijn de websites geanalyseerd op het ontwerp en de functionaliteiten.

Ditzelfde proces is bij de huidige website van Den Mulder doorlopen. Zoals verwacht, zijn daarbij ook meerdere verbeterpunten gevonden tijdens de eigen klantreis. Waaronder het niet kunnen vinden van artikelen, onduidelijke informatie en een onoverzichtelijke indeling. Veel van deze punten komen overeen met de resultaten uit het eerdere onderzoek met de onderzoeksvraag #1 “Hoe verloopt de klantreis en waar kan deze worden verbeterd?“.

Bij de concurrenten kwamen er ook meerdere verbeterpunten naar boven. Maar wat vooral interessant is om de punten te bekijken die voor een betere gebruikers ervaring zorgde op de website van de concurrenten ten opzichte van de website van Den Mulder. Zoals klant reviews, persoonlijke afbeeldingen, gepersonaliseerde producten en populair of korting labels. De volledige lijst is te zien in het onderzoeksdocument. Deze punten zijn goed om mee te nemen in het nieuwe ontwerp van de website omdat deze kunnen bijdragen aan een betere gebruikerservaring en daarmee de conversie van particuliere (B2C) klanten kan verhogen.

Dit onderzoek heeft de UX/UI-problemen van de huidige website bevestigd en heeft daarnaast gezorgd voor waardevolle referenties en inspiratie door het analyseren van de concurrenten. Dit draagt bij aan het ontwerp dat de gebruikerservaring van de website van Den Mulder zal verbeteren.

Juliën Verheijen

Learning Outcome

Next Project

Back To Top
Theme Mode