Onderzoeksvraag:

#10 Is het ontwerp conversie verhogend ten opzichte van de huidige situatie?

Context

In voorgaande onderzoeken zijn verschillende manieren onderzocht om de conversie van de huidige website te verbeteren. Over het algemeen is het ontwerp op meerdere plekken verbeterd door het toevoegen van een betere navigatiestructuur, verbeterde indeling van websitecontent en het toevoegen van micro-animaties. Daarnaast is de website overgezet naar een sneller en moderner webshopplatform voor betere prestaties, wat invloed zal hebben op de vindbaarheid.

Results

Om te bepalen of het nieuwe ontwerp van de website leidt tot een hogere conversie, moeten de resultaten van de live website met het oude ontwerp worden vergeleken. De website staat gepland om op 2 juli live te gaan, waardoor gegevens verzameld kunnen worden. Deze nieuwe gegevens moeten worden vergeleken met gegevens van een jaar geleden vanwege seizoensgebonden verkoop van producten.

 

Uit eerdere onderzoeken, met name onderzoek #9 ‘Welke UX/UI elementen moeten nog worden aangepast om het nieuwe ontwerp te verbeteren’, blijkt dat er voldoende verbeteringen zijn doorgevoerd om een positieve verandering in de gebruikerservaring te verwachten. Dit zal naar verwachting resulteren in een hogere conversie.

 

Om meer zekerheid over te krijgen of het ontwerp conversie verhogend werkt is er een expert interview met Tom Sonnemans (Front-end developer) ingepland. Tom is de specialist op het gebied van CRO (conversion rate optimization) binnen INOVA, en kan daarom een betere inschatting maken of het nieuwe ontwerp conversie verhogend werkt ten opzichte van het oude ontwerp. Ik heb Tom gevraagd of hij met zijn kennis en ervaring kan beoordelen of het nieuwe ontwerp conversie verhogend is, waarom wel of waarom niet. Hieronder volgen de belangrijkste bevindingen:

  • Veel meer focus aangebracht bij onderdelen boven de vouwlijn
  • Duidelijker menu en beter zichtbaar keurmerk
  • Opvallende kleuren voor conversieknoppen
  • Product tegels met conversie knoppen
  • Consistentie in product tegels over alle pagina’s
  • Betere leesbaarheid door een transparante overlay op de header video
  • Consistente producttegels voor herkenbaarheid
  • Gebruik van sfeerafbeeldingen
  • Plaatsing van reviews en usp’s
  • Een overzichtelijker en compactere footer
  • Verbeterde filters en sorteermogelijkheden.
  • Duidelijkere categorieën met afbeeldingen voor betere herkenbaarheid en SEO.
  • Consistente producttegels voor meer overzicht en rust.
  • Overzichtelijke presentatie van producten en keuzes.
  • Duidelijk conversiemoment en betere plaatsing van upsell en cross-sell.
  • Overzichtelijkere productinformatie onderaan de pagina 
  • Extra balk waarmee het het product kan worden toegevoegd aan de winkelwagen

Daarnaast heb ik Tom gevraagd of hij nog mogelijke kansen of verbeterpunten ziet die in een volgende fase kunnen worden aangepakt. Hij antwoordde dat de ‘zakelijk’ knop in de navigatiebalk een beter bekeken moest worden. Net als de indeling van de sticky bestelbalk onderaan de productdetailpagina en dat er nog conversieoptimalisatie winst valt te behalen uit bij de alternatieven en aanbevolen combinaties (zie onderstaande afbeelding), omdat deze nu nog niet overzichtelijk genoeg zijn en niet direct leiden naar conversie.

Tom concludeert dat de daadwerkelijke winst in conversie nog moet blijken uit de praktijk, maar de belangrijkste verbeteringen zijn al doorgevoerd. Verdere aanpassingen zijn mogelijk, maar de focus ligt eerst op het meten van de impact van de huidige wijzigingen.

Conclusion

Het is helaas nog niet mogelijk om het nieuwe ontwerp op de live website te testen om te zien of het daadwerkelijk de conversie verhoogt. Echter, op basis van eerdere onderzoeken, zoals onderzoek #9 ‘Welke UX/UI elementen moeten nog worden aangepast om het nieuwe ontwerp te verbeteren’, kan worden aangenomen dat het nieuwe ontwerp een verbetering is ten opzichte van het huidige. Dit zal waarschijnlijk een positieve impact hebben op de conversie. Deze verwachting wordt ondersteund door het expert interview met Tom Sonnemans, specialist in conversieoptimalisatie bij INOVA. Tom benadrukt de verbeteringen in het ontwerp, zoals het duidelijker onderverdeelde menu, de betere weergave van productinformatie, en de optimalisatie van conversie-elementen.

Hoewel er altijd ruimte is voor verdere optimalisatie, zijn de belangrijkste verbeteringen al doorgevoerd. Het uiteindelijke effect op de conversie zal moeten blijken na de livegang van de website, maar er is voldoende reden om te verwachten dat het nieuwe ontwerp zal leiden tot een hogere conversie vergeleken met het oude ontwerp.

Juliën Verheijen

Learning Outcome

Next Project

Back To Top
Theme Mode