Onderzoeksvraag:
Doormiddel van literature study en een trend analysis heb ik de nieuwste technologieën in kaart gebracht die de e-commerce gebruikerservaring van de Den Mulder website kunnen verbeteren.
In mijn onderzoek heb ik de nieuwste technologieën geïdentificeerd die de gebruikerservaring in e-commerce verbeteren, met specifieke toepassingen voor de webshop van Den Mulder. Belangrijke bevindingen zijn hieronder beschreven, de rest is terug te vinden in het volledige onderzoeksdocument.
1. AI-gedreven inhoud Door gebruik te maken van AI en machine learning kan de inhoud van webpagina’s worden aangepast aan individuele gebruikersvoorkeuren, wat resulteert in een gepersonaliseerde winkelervaring. Dit omvat aanbevelingen op basis van eerder winkelgedrag, wat de conversieratio’s kan verhogen. Dit is vooral belangrijk omdat gebruikers dit verwachten van moderne webshops, blijkt uit onderzoek #1 ‘Hoe verloopt de klantreis en waar kan deze worden verbeterd’.
2. Chatbots en virtuele assistenten: Deze kunnen klanten helpen bij het vinden van het juiste product of het beantwoorden van veelgestelde vragen over bestellingen en productinformatie. Dit vermindert de behoefte aan direct contact via telefoon en versnelt reacties in vergelijking met e-mail, wat leidt tot minder personeel bij de servicedesk. De huidige website van Den Mulder heeft een virtuele assistent voor het plannen van adviesgesprekken, maar mist een directe chatfunctie.
3. Micro-interacties: Kleine visuele bewegingen, zoals animaties bij het scrollen of klikken, maken de gebruikerservaring dynamischer en aantrekkelijker. Dit houdt gebruikers langer betrokken bij de website. Dit sluit aan bij mijn persoonlijke leerdoelen en wordt verder onderzocht in onderzoek #6 ‘Hoe kunnen (micro) animaties een positief effect hebben op de gebruikers ervaring?‘
De gevonden technologieën zijn erop gericht om de gebruikerservaring te verbeteren door webshops intuïtiever, persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken, wat uiteindelijk kan leiden tot hogere klanttevredenheid en conversieratio’s. Voor Den Mulder zouden chatbots en virtuele assistenten, AI-gedreven inhoud en micro-interacties mogelijk het meeste positieve effect hebben op het verbeteren van de gebruikerservaring.
Gezien de beperkte tijd heb ik besloten om niet dieper in te gaan op het onderzoeken en het toevoegen van deze technologieën aan het ontwerp, met uitzondering van de micro-interacties (micro-animaties). Omdat hier was vanaf het begin van het project al ruimte voor is ingepland en dit een van mijn persoonlijke leerdoelen is. Daarom ga ik dit verder onderzoeken in onderzoek #6 ‘Hoe kunnen (micro) animaties een positief effect hebben op de gebruikers ervaring?’.
Dit onderzoek heeft nieuwe inzichten gegeven die INOVA of Den Mulder mogelijk in een latere fase verder kan onderzoeken en kan toevoegen aan de website om zo de gebruikerservaring te blijven verbeteren.
Juliën Verheijen